En restaurang där misstag är en del av charmen
The Restaurant of Mistaken Orders
Jag blev så glad när jag läste om denna restaurang. Ett så bra exempel på att inte isolera människor bara för att de har fått demens, utan istället inkludera dem i samhället. Där serveras mat av personal som alla delar en gemensam kamp – demenssjukdom. Trots att 37 procent av beställningarna kan hamna fel, är det här misstagen blir en del av charmen.
Trevlig läsning! /Aroshine
Lästid: 1 min
Som en bro mellan demenssamhället och den bredare allmänheten.
Syftet med restaurangen sträcker sig bortom det kulinariska. Genom att öka medvetenheten och förståelsen för sjukdomen, öppnar den dörrar till större acceptans och minskar det sociala stigmat kring demens. Och det var så idén föddes för två år sedan av den japanske entreprenören Shiro Oguni.

Foto: YUKI MORISHIMA(D-CORD)/PRESSBILD


Foto: YUKI MORISHIMA(D-CORD)/PRESSBILD


Foto: Business Insiders Japan
Enligt en undersökning är det kanske inte en perfekt servicenivå, 37 procent av beställningarna hamnar fel.
Men när 99 procent av besökarna lämnar restaurangen med ett leende på läpparna och en känsla av tillfredsställelse, blir det tydligt att det är mer än bara en måltid – det är en upplevelse av glädje och gemenskap.
Om ni åker till Japan, missa inte The Restaurant of Mistaken Orders!
Enligt FINGER-studien, som ni läste om i ett tidigare inlägg, är det sociala samspelet en av de viktigaste faktorerna för att främja välbefinnandet hos demenspatienter, och det är precis vad denna restaurang erbjuder – en plats för gemenskap och delaktighet.